Уроки хімії

              Хімічні формули речовин

Урок
Тема: Хімічні формули речовин
Мета: закріпити знання учнів про прості та складні речовини; навчити записувати хімічні формули простих і складних речовин, використовуючи хімічні символи та індекси; навчити читати хімічні формули речовин, визначати їх якісний і кількісний склад; навчити використовувати поняття «хімічна формула», «індекс», «коефіцієнт»; розвивати логічне мислення, вміння та навички працювати з періодичною системою хімічних елементів.
Тип уроку: комбінований
Методи і методичні прийоми: словесний (бесіда, розповідь, робота з підручником, періодичною системою), наочний (демонстрація наочності)
Обладнання:періодична система хімічних елементів Д.І. Мендєлєєва.
ХІД   УРОКУ
І. Організація класу
Доброго дня, діти! Сідайте будь ласка.
Девізом нашого  сьогоднішнього уроку є ось такі слова :
Збиратись разом – це початок,
Триматись разом – це процес
Працювати разом – це успіх (Г.Форд)
Тож давайте розпочнемо працювати та добиватися успіху із повторення вивченого матеріалу.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
    Давайте згадаємо, що таке….
 Фронтальна бесіда
1.     Що таке атом?
2.     Що таке молекула?
3.     Що таке йон?
4.     Які бувають йони?
5.     Що таке речовина?
6.     На які два класи поділяють речовини?
7.     Які речовини називають простими?
8.     Які речовини називають складними?
9.     Що таке суміш?
10.                Які бувають суміші?
11.                Що таке відносна атомна маса?
12.                Як вона позначається ?

Наступне завдання наше це дослід, але перш ніж виконати дослід нам потрібно згадати … правила безпеки життєдіяльності.
Дослід
Запропонуйте способи розділення  та розділіть суміш:
Залізний порошок + вода + пісок;
Наступне завдання знайти що зайве?
Завдання
А) Н, Са, К, NaCl ,Zn
Б) Fe, Zn ,Al, Na,  O
В) H2SO4 , ZnCl,  CuO , Mg , KOH
Дітки, а зараз ми об’єднаємося в групи по 4 човіки
Робота в групах
Завдання 2
Впишіть у таблицю відомості про хімічні елементи за періодичною системою
Назва елемента
Символ
Номер періоду
Малий чи великий період
Номер групи
Головна чи побічна підгрупа
Порядковий номер
Аr
відносна
атомна
маса
p

n

О














6



Алюміній
















40



ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Хотілося б розпочати нашу тему уроку словами українського поета Дмитра Білоуса:
Дуже сильна - ти помітив? –
до краси людська любов.
Скільки є на світі квітів –
стільки є на світі мов.
Так, дійсно в світі існує велика кількість мов. А які мови ви діти вивчаєте в школі? Сьогодні ми вивчимо ще одну мову – хімічну,  якою спілкуються усі хіміки світу. Кожна з мов має свої літери, хімічна мова – символи. Літери утворюють слова, символи – хімічні формули. Із слів утворюються речення, із формул хімічні рівняння.
Запишіть будь ласка тему нашого уроку – Хімічні формули речовин.
Завданням нашого уроку є:
Ø Повторити  вивчений матеріал;
Ø Сформулювати поняття про хімічну формулу, індекс, коефіцієнт ;
Ø Навчитися записувати хімічні формули тa читати їх;
Ø Виробити навички аналізувати якісній та кількісний склад речовин за хімічною формулою.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь
Хімічна символіка — це алфавіт для складання формул хімічних речовин.
Крім символів хімічних елементів, що наведені в періодичній систе­мі хімічних елементів, для запису формул використовують індекси, які вказують число атомів у молекулі, простій або складній речовині.
Отже, хімічна формула — це умовний графічний запис молекули простої або складної речовини з допомогою хімічних символів та ін­дексів.
Індекс – це цифра, яка стоїть знизу праворуч від символу хімічного елемента, показує скільки атомів входить до складу даної речовини.
Окрім індексів у хімії використовуються коефіцієнти.
Коефіцієнт – це цифра, що показує число молекул речовини і ставиться перед хімічною формулою речовини.
У кожної речовини є тільки одна хімічна формула.
Що показує хімічна формула?
Кожна хімічна формула характеризує хімічний склад речовини, а саме:

  • * Якісний склад – атоми яких хімічних елементів входять до складу молекули речовини
  • *  Кількісний склад – скільки атомів кожного хімічного елемента входить до складу речовини
СО- складна речовина, містить два хімічні елементи Оксиген та Карбон, у кількісному співвідношенні 1:1, читається це-о;
СО2 - складна речовина, містить два хімічні елементи Оксиген та Карбон, у кількісному співвідношенні1: 2, читається  це - о - два;
Н2СО3 складна речовина, містить три елементи Гідроген, Карбон та  Оксиген, у кількісному співвідношенні 2:1:3 читається аш два - це - о три;)
Завдання 1
 Поясніть запис H2O, SО2 , Н2СО3 , N2O5
Завдання 2
Прочитайте формули  речовин та вкажіть кількість атомів Оксигену:
SO2   , CO  , H2SO4  , HPO3
 (ес - о два, Оксигену - 2 атоми, це - о два, Оксигену - 2 атоми, аш два - ес - о чотири,Оксигену 4 атоми,  аш –пе – о три,  Оксигену - 3 атоми).
Завдання 3
робота в парах «Взаємоперевірка»
Записати формули:
9 атомів Оксигену
2 атоми Гідрогену
5 молекул Кисню, який складається з двох атомів Оксигену.
8 молекул озону, який складається з 3 атомів Оксигену
3 молекули оксиду карбону, який складається з 1 атому Карбону та одного атому Оксигену
6 молекул натрій оксиду, який складається з 2 атомів Натрію та 1 атому Оксигену
V. Узагальнення та закріплення знань
Бесіда
Чи знайшли ми відповіді на питання які ставилися на початку уроку?
Про що може сказати хіміку хімічна формула речовини? (Кількісний та якісний склад речовини, проста речовина чи складна, складається з елементів металів чи неметалів)
Робота з навчальною таблицею
Гра « Морський бій»
Учитель називає координати, а учень під цими координатами:
Читає формулу речовини.
Вказує проста чи складна речовина.
Вказує її кількісний склад
Вказує її якісний склад
1
2
3
4
А
CaCO3
H2O
H2
NaHCO3
Б
Н2О2
І2
КМnO4
C2H5OH
В
NaCl
CuSO4
O2
CO
Г
С6Н12О6
CO2
(C6H10O5)n
С2Н4О2

VІ. Підведення підсумків уроку

VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника § 8, ст- 68-72, конспект.
Виконати завдання 1,9 письмово, 2,4 - усно.
Повторити матеріал попередніх уроків

Немає коментарів :

Дописати коментар