Уроки екології

ТЕМА 1. ЕКОЛОГІЯ ЯК НАУКА ПРО ДОВКІЛЛЯ
УРОК №1
Тема: Предмет, об'єкт, завдання і методи науки про довкілля
Мета: розширити знання учнів про екологію як комплексну науку, розглянути визначення предмет і завдання еко­логії; ознайомити з історією розвитку екології, видатними вченими екологами; сформувати поняття про основні методи екологічних досліджень та завдання сучасної екології; розвивати навички застосування матеріалів інших курсів та вміння систематизува­ти й використовувати власні знання; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середо­вища та екологічну культуру.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи, форми та прийоми навчання: інформаційно-рецептивний: мовний (розповідь, бесіда, робота з підручником), наочний; репродуктивний (вправа «Інтерв’ю», «Шифрограма», тест-контроль); пошуковий (фронтальна бесіда, взаємопов’язані запитання)
Обладнання й матеріали: фотографії або малюнки різних біо­ценозів, портрети вчених екологів.
ХІД УРОКУ
I.  Організаційний етап
Привітання, налаштування на робочий лад. Ознайомлення з підручником. Пояснення вимог до робочих та практичних  зошитів.
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів
Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»
1.     Що, на вашу думку, є предметом екології?
2.  Чому екологічні знання у наш час потрібні працівникам усіх галузей суспільного господарства?
3.   Чому екологію називають «філософією виживання людства»?
4.  Чи може людина впливати на довкілля?
5.  Що може вивчати екологія?
III.Вивчення нового матеріалу
1.    Розповідь з елементами бесіди
Екологія як самостійна наука сформувалася наприкінці XIX століття. Термін «екологія» запропонував німецький учений Е. Геккель 1866 року. Він походить від грецьких слів еіkоs, що означає дім, помешкання, місце пере­бування, та logos — наука. Так Геккель назвав науку, що вивчає організацію та функціонування надорганізмених систем різних рівнів, видів, популяцій, біоценозів і біосфери. Спочатку цей термін застосовувався тоді, коли йшлося про вивчення взаємозв'язків між рослинними та тваринними угрупованнями, що входять до складу стійких та організованих систем, які cклались у процесі еволюції органічного світу в певному середовищі. Екологія вивчає вплив факторів зовнішнього середовища на особини, по­пуляції, на людину. Звідси випливає прямий зв'язок екології з господарською діяльністю людини, особливо з такими масштабними виробництвами, як енер­гетика, паливно- та ресурсо видобувні комплекси, хімія, транспорт, лісове та сільське господарство тощо.
2.    Складання схеми
Еволюція екології, історія її вивчення


3.      Самостійна робота з підручником – складання таблиці
Рік
Вчений
Внесок у розвиток екології
1866
Е.Геккель
Дав перше визначення екології як науки
1877
К.Мебіус
Запропонував поняття «біоценоз»
1890
Ф.Даль
Ввів у наукове використання термін «екотоп»
Початок
ХХ ст.
Ф.Клементс,
Р.Адамс,
В.Шелфорд
Розробили основи і методи дослідження угруповань живих організмів
Перша половина
ХХ ст.
В.Вернадський
Автор вчення про біосферу і ноосферу
1942
А.Кінеманн
Сформував основи біоценології
1948
А.Тенслі
Запропонував поняття «екосистема»
1960
К.Галей
Досліджували потік енергії в екосистемах
1965
Г.Кларк
1967
С.Петрусевич
1969
В.Філіпсон
Друга половина ХХ ст.
В.Станчинський,І.Підоплічка,
Ф.Гриня, П.Погрібняк,
С.Стойко,К.Ситник, М.Голубець, В.Кучерявський, Г.Білявський
Українські екологи внесли помітну роль у розвиток широкого кола екологічних досліджень

Одним з найважливіших завдань екології є пошук шляхів оптимізації вза­ємин між людиною, з одного боку, й окремими видами та популяціями, екосис­темами — з другого. Під час досліджень і реалізації практичних заходів у цьо­му напрямку важливим є врахування екологічної значущості та реальної гос­подарської важливості кожного виду, популяції та екосистеми. У зв'язку з цим збереження всіх видів, популяцій та екосистем на нашій планеті вважається екологічно та економічно доцільним, а концепція шкідливих видів є хибною.
Виникнення на планеті локальних екологічних катастроф зумовлює необ­хідність розробки дієвих заходів щодо зниження викидів шкідливих речовин у навколишнє середовище та його забруднення, створення екологічно ощадли­вих, маловідходних і безвідходних технологій, економії ресурсів.
Серед основних завдань екології можна виділити такі:
4.      Складання схеми основні завдання сучасної екології
Методи екології
Для отримання нових фактів та формування гіпотез і теорій сучасна еколо­гія використовує різноманітні наукові методи. їх можна розділити на дві великі групи — емпіричні та теоретичні. У випадку застосування емпіричних методів екологи працюють із природними об'єктами, визначаючи їх властивості. До та­ких методів відносять спостереження й експеримент. У ході спостереження до­слідник лише реєструє хід природних процесів, не втручаючись у нього. У ході експерименту дослідник активно втручається у природні процеси. Він штучно формує умови, в яких відбувається експеримент.
У разі теоретичних методів дослідження вчені не працюють з об'єктом до­слідження безпосередньо. Вони досліджують фізичні чи математичні моделі природних об'єктів. У теоретичних методах виділяють моделювання й матема­тичну обробку даних (статистичний метод). Математична обробка даних відбу­вається після закінчення спостереження або експерименту.
Основою моделювання є створення певної теорії щодо тієї чи іншої біологіч­ної системи, що містить правила, за якими відбуваються зміни в аналізованих біологічних системах. Після створення такої теорії задаються початкові па­раметри (тобто визначається початковий стан системи). Потім, зазвичай з ви­користанням потужних комп'ютерів, робиться аналіз — як буде змінюватися система у випадку дії правил висунутої теорії. Результати співставляють з реальними фактами для існуючих біологічних систем. Якщо відхилення від природних процесів є незначними, то в теорію й модель вносять невеликі правки та продовжують дослідження. Якщо ж відхилення є суттєвими, то створену теорію відкидають і пропонують нову.
Моделювання широко використовується в тих ситуаціях, коли проведення реального експерименту неможливе. Так, наприклад, досліджують еволюційні процеси, зміни екосистем у планетарному масштабі тощо.

Основні методи екологічних досліджень

IV. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів
1.   Шифрограма
Рухаючись за годинниковою стрілкою і весь час пропускаючи однакову кількість букв, прочитайте визначення біологічного терміна.
Е
К
Р
К
А
Г
О
П
А
Л
Р
О








Н
У









О
.









О
О









І
А









Г
В
Л
Н
І
Т
Я
М
П
І
З
Ж

Відповідь: «Екологія – наука про житло організмів»

2.   Тест-контроль
Вибрати правильну відповідь
1.    Екологія як наука сформувалась:
а) у стародавньому світі;
б) у середньовіччі;
в) у ХІХ столітті;
г) в кінці ХХ століття.
2.  Термін «екологія» запропонував:
а) Арістотель;
б) В.І.Вернадський;
в) Е.Геккель;
г)М.Ф. Реймес
3. Автором вчення про біосферу є:
а) К. Мебіус;
б) В.І.Вернадський;
в) Ф. Даль;
г) А. Тінеманн
4. Будь-яке екологічне дослідження розпочинається з:
а) прогнозування;
б) спостереження;
в) моделювання;
г) порівняння.
5. До завдань екології належить:
а) створення ефективних лікарських препаратів;
б) вивчення нових сортів рослин і порід тварин;
в) прогнозування динаміки стану екосистем і біосфери загалом у часі і просторі;
г) задоволення потреб людини у продуктах харчування.


3.  Фронтальна бесіда
1.         Що таке екологія?
2.    Які методи використовує екологія?
3.    Які основні завдання вирішує екологія?

V. Домашнє завдання
Вивчити §1, 2 підручника



Немає коментарів :

Дописати коментар